specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja rozwojowa)

Dysleksja rozwojowa rozumiana jest jako syndrom zaburzeń uczenia się czytania i pisania, w którym można wyróżnić takie formy trudności jak:

- dysleksja - specyficzne trudności/zaburzenia w nauce czytania, którym często towarzyszą trudności w pisaniu;

- dysortografia - specyficzne trudności/zaburzenia w komunikowaniu się za pomocą pisma, dotyczące szczególnie opanowania poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne);

- dysgrafia - trudności/zaburzenia w opanowaniu właściwego poziomu graficznego pisma.

   Określenie "rozwojowa" oznacza, iż opisane trudności występują od samego początku nauki szkolnej. W odróżnieniu od niej "dysleksja nabyta" to utrata już opanowanej umiejętności, zwykle u osób dorosłych po przebytym uszkodzeniu mózgu.

   Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu rozpoznaje się tylko wtedy, gdy można mówić o prawidłowym rozwoju umysłowym dziecka. Podstawą rozpoznania jest występowanie wybiórczych niepowodzeń w nauce czytania bądź w opanowaniu poprawnej pisowni i poziomu graficznego pisma. Należy zatem ustalić, czy trudności te występują jednocześnie czy też w izolacji.Trudności te nie mogą być spowodowane zaniedbaniem środowiskowym ze strony rodziny czy też dydaktycznym. Do dysleksji rozwojowej nie kwalifikują się też trudności w czytaniu i pisaniu będące jedynie wynikiem złego funkcjonowania narządów zmysłu ( niedosłuchem lub wadą wzroku) albo skutkiem schorzeń neurologicznych (epilepsji, mózgowego porażenia dziecięcego).