ryzyko dysleksji

   Termin "ryzyka dysleksji" odnosi się do dzieci w wieku przedszkolnym oraz rozpoczynającym edukację szkolną, które wykazują wybiórcze zaburzenia w rozwoju psychoruchowym. Dotyczy to zaburzeń mogących być przyczyną wystąpienia w przyszłości specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu lub już powodujących te trudności. Jednocześnie poziom inteligencji  dziecka ryzyka dysleksji musi być w normie a narządy zmysłu funkcjonować prawidłowo. Należy pamiętać, że dziecko ryzyka dysleksji nie musi stać się dzieckiem z dysleksją. Jego rozwój w dużej mierze zależy od wczesnej diagnozy i podjęcia terapii.



SYMPTOMY RYZYKA DYSLEKSJI 1

Wiek przedszkolny (3–5 lat)

l.p
Obszar
diagnozy

                                            Objawy
1.

sprawność
ruchowa rąk

Dziecko słabo biega, ma trudności z utrzymaniem równowagi, jest niezdarne w ruchach, nie lubi zabaw ruchowych, z trudem uczy się jeździć na rowerku trzykołowym, hulajnodze
2.
sprawność
ruchowa
całego ciała
Trudności z samoobsługą: zapinaniem guzików, sznurowaniem butów, zabawami manipulacyjnymi takimi jak nawlekanie korali; źle trzyma ołówek (naciska go za mocno lub za słabo)
3.
koordynacja
wzrokowo-ruchowa
Budowanie z klocków sprawia dziecku trudność, rysuje niechętnie i prymitywnie. Nie umie narysować: koła jako 3-latek, kwadratu i krzyża – jako 4-latek, trójkąta – jako 5-latek
4.
rozwój
lateralizacji
Dziecko używa na zmianę raz jednej, raz drugiej ręki (np. podczas rysowania).
5.
rozwój
spostrzegania
wzrokowego
i pamięci
wzrokowej
Trudności przejawiają się w formie: nieporadności w rysowaniu
(rysunki bogate treściowo, lecz prymitywne w formie), trudności w składaniu obrazków pociętych na części, puzzli,wykonywaniu
układanek.
6.
rozwój mowy
Nieprawidłowa artykulacja wielu głosek; trudności z wypowiadaniem złożonych wyrazów, budowaniem wypowiedzi, zapamiętywaniem nazw; wydłużony okres posługiwania się neologizmami;zniekształcanie nazw przez używanie niewłaściwych przedrostków.
Dziecko ma trudności z zapamiętaniem krótkich piosenek, wierszyków.
Nie radzi sobie z wydzielaniem wraz z klaskaniem sylab ze słów,
wskazywaniem rymujących się słów i tworzeniem rymowanek.

1 M. Bogdanowicz (2003) Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie.



Wiek 6-7 lat


l.p
Obszar
diagnozy
Objawy
1.
motoryka
duża
Obniżona sprawność ruchowa min. dziecko słabo biega i skacze, ma
trudności z wykonywaniem ćwiczeń równoważnych, ma trudności z
uczeniem się jazdy na rowerze, hulajnodze, nartach.
2.
motoryka
mała
Trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów w zakresie
samoobsługi, np. z zawiązywaniem sznurowadeł na kokardkę, używaniem
widelca, nożyczek.
3.
koordynacja
wzrokowo-ruchowa
Trudności z rzucaniem i chwytaniem piłki,.
Nieprawidłowe układanie w palcach narzędzia do pisania; trudności z
rysowaniem szlaczków, odtwarzaniem złożonych figur geometrycznych
np. rysowaniem rombu
4.
funkcje
słuchowo-językowe
Trudności z poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych, opisujących
stosunki przestrzenne: nadpod, zaprzed, wewnątrzna zewnątrz.
Wadliwa wymowa, częste przekręcanie trudnych wyrazów (przestawianie
głosek i sylab, asymilacje głosek, np. sosa lub szosza), błędy gramatyczne.
Trudności z zapamiętywaniem wiersza, piosenki, więcej niż jednego
polecenia w tym samym czasie; trudność z zapamiętywaniem nazw,
mylenie nazw zbliżonych fonetycznie; trudność z zapamiętywaniem
materiału uszeregowanego w serie i sekwencje, jak nazwy dni tygodnia,
pór roku, kolejnych posiłków i szeregi 4-cyfrowe.
Trudności w różnicowaniu głosek podobnych (np. zs, bp, kg, czyli
zaburzenia słuchu fonemowego); trudności z wydzielaniem sylab i głosek
ze słów, ich syntetyzowaniem (zaburzenia analizy i syntezy głoskowej i
sylabowej) oraz manipulowaniem ze strukturą fonologiczną słów (np.
trudności z wykonaniem poleceń typu: odszukaj słowa ukryte w nazwie
„lewkonia”, wymyśl rym do słowa „kotek”, o czym myślę: Baba ..aga).
5.
funkcje
wzrokowe
Trudności z wyróżnianiem elementów z całości, a także z ich
syntetyzowaniem w całość, na przykład podczas budowania konstrukcji z
klocków lego, układania mozaiki – według wzoru; trudności z
wyodrębnianiem szczegółów różniących dwa obrazki, z odróżnianiem
kształtów podobnych (np. figur geometrycznych, liter mn, ltł) lub
identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni (np. liter pbd).
6.
lateralizacja
Opóźnienie rozwoju lateralizacji: mimo prób ustalenia ręki dominującej
dziecko nadal jest oburęczne.
7.
orientacja
w
schemacie
ciała i
przestrzeni
Opóźnienie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni: dziecko ma
trudności z określeniem swoich części ciała, gdy określa je terminami:
prawe–lewe (np. prawa i lewa ręka, noga itp.). Nie umie wskazać kierunku
na prawo i na lewo od siebie (np. droga na prawo).
8.
orientacja
w czasie
Trudności w orientacji w czasie, np. z określaniem pory roku, dnia,
godziny na zegarze.
9.
czytanie
Trudności w nauce czytania (np. dziecko czyta bardzo wolno; najczęściej
głoskuje i nie zawsze dokonuje poprawnej wtórnej syntezy, przekręca wyrazy; nie rozumie przeczytanego tekstu).
10.
pierwsze
próby
pisania
Przy pierwszych próbach pisania – częste pisanie liter i cyfr zwierciadlanie
oraz odwzorowywanie wyrazów przez zapisywanie ich od strony prawej
do lewej